Téma konference: Člověk kulturní
Datum: 22.—23. dubna 2024
Místo konání: CAMP (Vyšehradská 51, Praha 2)

Čtvrtý ročník PKF na téma „Člověk kulturní“ otevřel diskusi o tom, co vlastně víme o kultuře ve městě. Umíme dobře sbírat, vyhodnocovat a využívat data pro řízení a rozvoj kulturních institucí? Co nám data říkají o kulturním chování obyvatel? Dále se PKF zabývalo otázkou praxe kulturních institucí v práci s divákem a jeho potřebami. Součástí konference byla i prezentace nových městských datových nástrojů pro rozvoj kultury a prezentace šetření kulturního chování Pražanů.

1. ČÁST
Prezentace projektu MAPK: Pražská mapa kultury a Evaluart
22. 4. 2024, 9.30—12.00
Kreativní Praha ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy představila dva klíčové datové projekty: Pražskou mapu kultury (MAPK) a Evaluart. MAPK přináší přehled o kulturním životě v Praze. Ukazuje, kde se kultura odehrává, kdo ji tvoří a jaký má dopad. Pomáhá městu i kulturním aktérům plánovat, spolupracovat a rozvíjet pražskou kulturu na základě dat. Evaluart pak umožňuje příspěvkovým organizacím sledovat a vyhodnocovat svou činnost, od návštěvnosti po ekonomické ukazatele a pomáhá tak městu efektivněji plánovat kulturní politiku. Oba projekty dokazují, že data jsou klíčem k chytřejšímu řízení kultury a k udržitelnému rozvoji Prahy jako kulturní metropole.
2. ČÁST
Workshopy: Björn Wijers a Anne Torreggiani
22. 4. 2024, 11.00—15.30
V rámci workshopu s Bjornem Wijersem jsme si kladly otázky spojené s využitím dat ze sociálních sítí pro marketing v kultuře, ale i riziky a etikou, které tuto práci provází. Anne Torregiani nás provedla workshopem, který ukazoval, jak lze pracovat s různými segmenty publika na základě reálných dat vycházejících z šetření kulturního chování v Praze.

1. PANEL
Data v kultuře
23. 4. 2024, 11.30—12.30
Panel se zaměřil na využití dat pro hlubší porozumění kulturnímu publiku a jeho potřebám. Diskutovalo se o tom, jak sbírat a interpretovat data, kdo a co může kulturním institucím v tomto procesu pomoci, a jak být přístupný všem divákům, aniž by někdo zůstal „neviditelný“. Účastníci sdíleli best practices při poznávání kulturního publika skrze data a přiblížili současnou praxi sběru dat v kulturním sektoru – od měření dopadu až po analýzu lidí, kteří k instituci nechodí. Důležitá byla také role měst a státu při mapování dopadů kultury a argumentace, proč je klíčové znát své publikum pro strategické plánování kulturních politik a programů.
Zahraniční odborníci:
Björn Wijers, PublicSpaces, NL
Beatriz García (expertka na kulturní dopady), Komise pro kulturu a olympijské dědictví, SP
Moderátor panelu:
Saša Michailidis
Další panelisté:
Katarzyna Kouba Sanojca, Kreativní Praha
Tomáš Řehák, Městská knihovna v Praze
2. PANEL
Data o publiku
23. 4. 2024, 14.30—15.30
Panel se zaměřil na porozumění divákům a jejich potřebám skrze data. Diskutovalo se o tom, kdo v kulturním sektoru skutečně zná své publikum a kdy je vhodné rozšířit cílové skupiny. Účastníci představili nástroje, metody a strategie, které používají k získávání a analýze dat o publiku, a sdíleli best practices v oblasti audience development. Panel přinesl inspiraci, jak efektivně pracovat s daty pro lepší zapojení diváků a zajištění relevantních kulturních zážitků.
Zahraniční odborníci:
Anne Torreggiani, The Audience Agency, IT
Moderátor panelu:
Saša Michailidis
Další panelisté:
Lenka Fendrychová, Kreativní Praha
Katarína Fišerová, Pražské jaro
Ivo Macek, Muzeum hl. m. Prahy
